Processen

Klantgerichte bedrijfsprocessen

Het in kaart brengen van end-to-end bedrijfsprocessen voor haardenproducent DRU. De verwevenheid en verbinding tussen alle extern en intern gerichte processen laten zien met een focus op klantgerichtheid.

Aan dit project werkten
Robert
Partners betrokken bij dit project

De Uitdaging

Het in kaart brengen van de verbinding tussen alle afdelingen van de organisatie. Met als uitgangspunt dat iedereen klantgericht bezig is. De uitdaging zat in het vinden en expliciteren van de verbinding. Alle medewerkers waren namelijk goed bezig met het vervullen van hun taken binnen de afdeling, maar er was nog geen goede afdelingsoverstijgende aansluiting en afstemming.

Het Proces

Een getekende weergave van 3 personen die in gesprek zijn. De spraakwolken die bij de personen getekend zijn worden geanalyseerd en de belangrijke onderwerpen worden als puzzelstukken uit de spraakwolk gehaald. De personen proberen van deze puzzelstukken een puzzel te leggen.
Verkenning

Kick-off

In een eerste werksessie zijn de kaders, definities en werkzaamheden van alle afzonderlijke afdelingen besproken en hoe elke afdeling klantgericht bezig is of zou moeten zijn. De eerste contouren van een compositieschets zijn ontstaan door de afdelingen te vangen in een lemniscaat of dubbele lus. Aan de ene kant het onderdeel van de keten met afdelingen die direct klantcontact hebben en de andere lus met afdelingen die op productie van de haarden gefocust zijn. In het midden van de dubbele lus bevindt zich de eindgebruiker.

Verheldering

Structureren en vereenvoudigen

Met de dubbele lus als onderlegger is er in een volgende werksessie ingezoomd op de verbinding tussen alle afdelingen en eventuele interactie met externe organisaties zoals dealers en logistieke partners. De focus in deze fase lag op het verbinden van alle informatie en het kort en krachtig maken van de afdelingskaders. Met ruimte voor plezier zijn er wat anekdotes in de visualisatie verwerkt die verwijzen naar de historie van DRU, rituelen en bijzondere medewerkers.

Een getekende weergave van 3 personen die visuele raamwerken en mentale modellen bespreken die passen bij de vormgeving van een visueel communicatiemiddel.
Een getekende weergave van 3 personen die bezig zijn met het vormgeven van een praatplaat. Er wordt gesproken over de compositie en kleuren.
Verbeelding

Feedback van medewerkers

De conceptvisualisatie is langs verschillende afdelingen en medewerkers gegaan om het verhaal te toetsen en de volledigheid van de informatie aan te scherpen. Door de visualisatie als concept voor te leggen in een vroeg stadium bood het medewerkers de kans om bekend te raken met het verhaal en hun eigen input in het definitieve visuele verhaal terug te zien.

Verspreiding

Prints op kantoor en in de fabriek

Na de laatste uitwerking is de integrale eindvisualisatie is als groot formaat print centraal op kantoor opgehangen. Daarnaast zijn er uitsnedes gemaakt voor alle verschillende afdelingen met hun link naar de dichtsbijzijnde afdelingen. Deze uitsnedes zijn verspreid over het kantoor en de productiefaciliteiten van DRU terug te vinden.

Een getekende weergave van een groep personen die een praatplaat bekijken. De praatplaat wordt bekeken aan de wand, op papier en op een laptop.

Het Resultaat

1 grote integrale visualisatie waarop klantgericht werken van alle afdelingen binnen DRU én hun onderlinge samenwerking scherp in beeld komt. Met ook ruimte voor wat luchtigheid door verspreid over de plaat anekdotes en rituelen te verbeelden, passend bij de interne cultuur bij DRU.

No items found.

Meerwaarde

Integratie
Het verbinden van alle afdelingen binnen de organisatie
Klantkwaliteit
De heldere verbinding zorgt voor grotere klantgerichtheid
Culturele fit
Een luchtig karakter met anekdotes en rituelen specifiek voor DRU