Het in kaart brengen van end-to-end bedrijfsprocessen voor haardenproducent DRU. De verwevenheid en verbinding tussen alle extern en intern gerichte processen laten zien met een focus op klantgerichtheid.
Het in kaart brengen van de verbinding tussen alle afdelingen van de organisatie. Met als uitgangspunt dat iedereen klantgericht bezig is. De uitdaging zat in het vinden en expliciteren van de verbinding. Alle medewerkers waren namelijk goed bezig met het vervullen van hun taken binnen de afdeling, maar er was nog geen goede afdelingsoverstijgende aansluiting en afstemming.
In een eerste werksessie zijn de kaders, definities en werkzaamheden van alle afzonderlijke afdelingen besproken en hoe elke afdeling klantgericht bezig is of zou moeten zijn. De eerste contouren van een compositieschets zijn ontstaan door de afdelingen te vangen in een lemniscaat of dubbele lus. Aan de ene kant het onderdeel van de keten met afdelingen die direct klantcontact hebben en de andere lus met afdelingen die op productie van de haarden gefocust zijn. In het midden van de dubbele lus bevindt zich de eindgebruiker.
Met de dubbele lus als onderlegger is er in een volgende werksessie ingezoomd op de verbinding tussen alle afdelingen en eventuele interactie met externe organisaties zoals dealers en logistieke partners. De focus in deze fase lag op het verbinden van alle informatie en het kort en krachtig maken van de afdelingskaders. Met ruimte voor plezier zijn er wat anekdotes in de visualisatie verwerkt die verwijzen naar de historie van DRU, rituelen en bijzondere medewerkers.
De conceptvisualisatie is langs verschillende afdelingen en medewerkers gegaan om het verhaal te toetsen en de volledigheid van de informatie aan te scherpen. Door de visualisatie als concept voor te leggen in een vroeg stadium bood het medewerkers de kans om bekend te raken met het verhaal en hun eigen input in het definitieve visuele verhaal terug te zien.
Na de laatste uitwerking is de integrale eindvisualisatie is als groot formaat print centraal op kantoor opgehangen. Daarnaast zijn er uitsnedes gemaakt voor alle verschillende afdelingen met hun link naar de dichtsbijzijnde afdelingen. Deze uitsnedes zijn verspreid over het kantoor en de productiefaciliteiten van DRU terug te vinden.
1 grote integrale visualisatie waarop klantgericht werken van alle afdelingen binnen DRU én hun onderlinge samenwerking scherp in beeld komt. Met ook ruimte voor wat luchtigheid door verspreid over de plaat anekdotes en rituelen te verbeelden, passend bij de interne cultuur bij DRU.