Een icoon van een vlag bovenop een scheepsmast

Navigeren van denken naar doen

Richting geven aan verandering met visuele strategie en creatief faciliteren

Een icoon van een denkwolk. In de denkwolk is een horizon te zien met een zon. Een pijl beweegt richting de horizon.

Visie

Het gedroomde toekomstbeeld waar jullie team of organisatie voor wil gaan.

Een icoon van een vlag bovenop een scheepsmast

Identiteit

Scherpstellen waar jullie voor staan en met welke kernwaarden jullie gaan koersen.

Een icoon van een verrekijker

Context

Het in kaart brengen van jullie verbinding met de buitenwereld. Welke kansen & risico's zijn er? Welke andere partijen bevinden zich in het vaarwater?

Een icoon van een radarmast met een windvaan. De mast wordt omringd door 2 pijlen die een circulaire beweging maken.

Innovatie

Het verbeteren van jullie organisatie of het aanbod.

Een icoon van een meerdere pijlen. De pijlen bewegen in verschillende richtingen en hebben verschillende vormen.

Processen

De processen die jullie organisatie gebruikt om efficiënt(er) en voorspelbaar te werken. Hoe wordt input omgezet in output?

Een icoon van een touw dat wordt vastgehouden door 2 handen. Een 3e hand rijkt naar het touw.

Samenwerking

Wie zijn er allemaal aan boord? En wat zijn de rollen en taken die jullie hanteren om effectief samen te werken.

Een icoon van een houten schip met 1 mast.

Organisatie

De kenmerken, uitrusting en structuur van jullie organisatie. Welke afdelingen zijn er en welk doel dienen deze?

Een icoon van een doos die wordt overhandigd naar een andere persoon.

Aanbod

Welke producten en diensten bieden jullie aan, hoe vermarkten jullie deze en wie zijn jullie klanten?

Een icoon van een gebogen pijl die als stippellijn is weergegeven.

Koers

Welke doelen stellen jullie jezelf richting de toekomst en wat zijn de tussentijdse ijkpunten?

Een icoon van een handleidingdocument dat wordt vastgehouden door een hand. De andere hand wijst richting de handleiding. Op de handleiding staat een schip afgebeeld.

Instructies

Handleidingen en werkinstructies voor het uitvoeren van organisatieprocessen.

Een icoon van een verrekijker

Cultuur

Het expliciteren van het gewenste gedrag van en de interactie tussen collega's.

Een icoon van een stippellijn pad met gaandeweg het pad mijlpaal vlaggetjes.

Acties & mijlpalen

Het koersen in de juiste richting met behulp van routekaarten. Welke acties moeten wanneer en door wie uitgevoerd worden? En wat zijn de korte en lange termijn mijlpalen?

Een icoon van een schip dat een koerscorrectie maakt. Een pijl is weergegeven om de beweging van het schip te accentueren.

Evalueren en bijsturen

Middelen voor het bijhouden van de voortgang en waar nodig koerscorrecties te kunnen maken.

Een icoon met overlappende rechthoekige tekstwolken. In de voorste tekstwolk is een pijl te zien.

Communicatie

Het delen van de voortgang en vooruitkijken middels heldere communicatie. Dat kan intern maar ook extern zijn.

Illustratie van een metafoor waarin organisaties worden voorgesteld als zeilschepen op zee. Een groot schip vertrekt vanaf een aanlegsteiger met bemanningsleden die dozen (aanbod) aan boord brengen en samenwerken aan processen, innovatie en organisatie. Boven in de mast wordt door een verrekijker gekeken richting een stip op de horizon, waar ‘Visie’ wordt weergegeven als een zon die opkomt. Onderweg markeren pijlen en labels begrippen als ‘Koers’, ‘Samenwerking’, ‘Evalueren & bijsturen’, en ‘Richtlijnen & Acties’. Andere schepen varen mee of verschijnen als deel van het ecosysteem, terwijl termen als ‘Context’, ‘Identiteit’, ‘Cultuur’, ‘Instructies’ en ‘Communicatie’ langs de route worden aangeduid.
Illustratie van een metafoor waarin organisaties worden voorgesteld als zeilschepen op zee. Een groot schip vertrekt vanaf een aanlegsteiger met bemanningsleden die dozen (aanbod) aan boord brengen en samenwerken aan processen, innovatie en organisatie. Boven in de mast wordt door een verrekijker gekeken richting een stip op de horizon, waar ‘Visie’ wordt weergegeven als een zon die opkomt. Onderweg markeren pijlen en labels begrippen als ‘Koers’, ‘Samenwerking’, ‘Evalueren & bijsturen’, en ‘Richtlijnen & Acties’. Andere schepen varen mee of verschijnen als deel van het ecosysteem, terwijl termen als ‘Context’, ‘Identiteit’, ‘Cultuur’, ‘Instructies’ en ‘Communicatie’ langs de route worden aangeduid.Illustratie van een metafoor waarin organisaties worden voorgesteld als zeilschepen op zee. Een groot schip vertrekt vanaf een aanlegsteiger met bemanningsleden die dozen (aanbod) aan boord brengen en samenwerken aan processen, innovatie en organisatie. Boven in de mast wordt door een verrekijker gekeken richting een stip op de horizon, waar ‘Visie’ wordt weergegeven als een zon die opkomt. Onderweg markeren pijlen en labels begrippen als ‘Koers’, ‘Samenwerking’, ‘Evalueren & bijsturen’, en ‘Richtlijnen & Acties’. Andere schepen varen mee of verschijnen als deel van het ecosysteem, terwijl termen als ‘Context’, ‘Identiteit’, ‘Cultuur’, ‘Instructies’ en ‘Communicatie’ langs de route worden aangeduid.
Een icoon van een opgestoken hand

Wat we voor jullie kunnen betekenen?

Met onze visuele aanpak kunnen we jullie helpen bij het verkennen, verbeelden en realiseren van:

Richting

Scherpstellen wie jullie zijn, waar jullie naartoe willen en in welk ecosysteem jullie je begeven.

Inrichting

De strategische koers uitzetten richting de gedroomde toekomst met een goed uitgeruste organisatie, de juiste bemanning en passende processen.

Actie

De wind in de zeilen. Het dagelijks handelen dat in lijn ligt met de uitgezette koers. Actie, samenwerking en aanpassingsvermogen.

Een icoon van een handleidingdocument dat wordt vastgehouden door een hand. De andere hand wijst richting de handleiding. Op de handleiding staat een schip afgebeeld.

Hoe we werken?

Het proces wordt altijd op maat gemaakt, maar samenwerken met ons gaat meestal volgens 4 stappen.

1.

Een getekende weergave van 3 personen die in gesprek zijn. De spraakwolken die bij de personen getekend zijn worden geanalyseerd en de belangrijke onderwerpen worden als puzzelstukken uit de spraakwolk gehaald. De personen proberen van deze puzzelstukken een puzzel te leggen.

Verkennen

De eerste stap die we samen doorlopen in ons visuele proces is het verkennen van jullie inhoud.
We kijken door de juiste lens naar jullie vraagstuk waarbij we de belangrijkste puzzelstukken van jullie verhaal identificeren.

2.

Een getekende weergave van 3 personen die visuele raamwerken en mentale modellen bespreken die passen bij de vormgeving van een visueel communicatiemiddel.

Verhelderen

Wanneer we een goed beeld hebben van jullie inhoud gaan we al schetsend op zoek naar een kernachtig overzicht van het te vertellen verhaal. Met behulp van visuele raamwerken en modellen bouwen we aan een conceptversie van het grote plaatje.

3.

Een getekende weergave van 3 personen die bezig zijn met het vormgeven van een praatplaat. Er wordt gesproken over de compositie en kleuren.

Verbeelden

Als het verhaal eenmaal staat verschuift de aandacht naar het ontwerpen van een aantrekkelijk en overzichtelijk beeld. We besteden aandacht aan de compositie, stijl en kleur om tot een sterke visuele vertaling van jullie verhaal te komen.

4.

Een getekende weergave van een groep personen die een praatplaat bekijken. De praatplaat wordt bekeken aan de wand, op papier en op een laptop.

Verspreiden

Onze visualisaties creëren inzicht door overzicht en maken zo complexe informatie toegankelijk en zichtbaar voor jullie doelgroep. Tijdens de laatste stap in het proces kijken we samen hoe het visuele verhaal het beste ingezet kan worden, wie de ambassadeurs/evangelisten zijn en waar en hoe het verhaal gecommuniceerd gaat en blijft worden.

Jullie Storyline ook in kaart brengen?

Stuur Robert een bericht

Robert Oude Nijhuis

Eigenaar & Imagineer